Scholen worden steeds internationaler: klassen met meer dan 5 verschillende nationaliteiten in één groep zijn geen uitzondering meer. Internationalisering staat hoog op de onderwijsagenda, en financiering voor de juiste aanpak wordt vrijgemaakt. Maar wat werkt in de praktijk? Hoe kun je als leerkracht het taalonderwijs praktisch vormgeven als de beheersing van de Nederlandse taal binnen jouw groep sterk uit elkaar loopt?
Taalvorming werkt met taalrondes, en deze blijken goed te werken in een internationale klas:
- Het uitgangspunt zijn eigen ervaringen van kinderen; elk kind beschikt hierover.
- Door tekenen, vertellen en schrijven te combineren, zijn taaltekeningen een wezenlijk deel van het taalonderwijs.
- Elke taalronde start met een voor ieder kind herkenbare introductie van het onderwerp, zoals een voorwerp, een foto of een plaat waar alle kinderen aan kunnen relateren.
- Ruimte geven aan de eigen talen van kinderen kan in een taalronde zonder moeite. Het levert zelfvertrouwen op en vaak extra motivatie om ook het Nederlands goed te leren gebruiken.
- Het delen van verhalen in de kring zorgt voor onderling begrip en creëert sociale veiligheid in de groep.
Taalvorming kan schoolteams ondersteunen bij het ontwikkelen van een aanpak die geschikt is voor internationale groepen. De ondersteuning is altijd op maat, en kan bestaan uit een of meer van de volgende onderdelen:
- Studiebijeenkomst voor het team
- Voorbeeldlessen in de groepen
- Ondersteuning en coaching van leerkrachten bij uitvoering in de klas
Meer informatie