• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
logo

Taalvorming

Taalvorming maakt kinderen taalrijk

  • Home
  • Aanpak
    • Taalronde
    • Tekstbespreking
    • Genre-taalronde
    • FOCUS op begrip
    • Taalvorming en nieuwkomers
    • Kerndoelen
  • Ons aanbod
    • Begeleidingsaanbod
    • Cursussen
    • Portfolio
    • Meteen zelf aan de slag?
  • Wie zijn wij?
    • Missie en visie
    • Team
    • Partners
  • Meer lezen
    • Publicaties Taalvorming
    • Abonneer je op onze nieuwsbrief
  • Contact

Lesidee 4 bij SPUL: KAPOT

1 juli 2019

Elke maand een nieuw lesidee bij het boek SPUL: een indrukwekkende beeldatlas met meer dan 15.000 archeologische vondsten die zijn gedaan tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Alle Amsterdamse scholen kregen afgelopen jaar het boek cadeau en Taalvorming stuurde alle scholen een lesbrief.

Deze keer een lesidee bij pagina 294-303, 338 en 339 van het boek. Wil je het lesidee printen om het voor in het boek te bewaren? Download het hier. Veel plezier!

Bijna alle spullen die in de Amsterdamse grond gevonden zijn en in SPUL staan, zijn kapot. Voor dit lesidee kozen we kapotte borden en kapotte glazen, omdat we denken dat kinderen daar veel ervaring mee hebben. Wie heeft er wel eens glas kapot laten vallen? Bij wie viel er el eens een bord eten op de grond?

Vragen die goed werken om het gesprek met alle kinderen op gang te helpen:

  • Wie heeft er wel eens glas laten vallen of was erbij toen iemand anders dat deed?
  • Hoe kwam het (door het botsen, omdat iets heet was, omdat je het niet goed vasthield, omdat het uit je handen glipte)?
  • Wie wil er vertellen over hoe het opruimen ging?
  • Wie heeft er wel eens iets heel groots kapot laten vallen? En iets kleins? En iets kostbaars?
  • Wie heeft er wel eens geprobeerd iets te lijmen wat kapot gevallen was?
  • Wie heeft zich wel eens pijn gedaan aan een scherf van iets dat kapot gevallen was?
  • Wie heeft er wel eens expres iets laten vallen of kapot gegooid?
  • Wie heeft er wel eens op zijn kop gehad omdat hij iets liet vallen?
  • Wie heeft wel eens geprobeerd om dat wat kapot was te verbergen?

Doel

Praten over deze vragen en kinderen aan het woord laten ontwikkelt de mondelinge taalvaardigheid, gespreks- en luistervaardigheden. Om ook schriftelijke taalvaardigheid te bevorderen kunnen de kinderen een van hun ervaringen gedetailleerd op papier zetten.

Werkvorm: spelen vanuit houding(en)

Een van de dingen die je zou kunnen om mondelinge en sociale vaardigheden te verbeteren, is het inzetten van theater.

Laat kinderen in groepjes van drie een van de situaties kiezen die ze hebben meegemaakt met dingen die kapot vallen. Laat ze die om de beurt uitbeelden in een houding (tableau vivant). Op een klap van de leerkracht spelen ze heel even door: wat gebeurt er verder? Bij de volgende klap staan ze weer stil. Na de scène vertellen de kijkers wat ze gezien hebben en wat er gebeurde.  

Een variant: verdeel de klas in twee helften. Eerst speelt de ene helft en kijkt de andere helft als publiek. In tweetallen bedenkt de publiekshelft wat er aan de hand is. Kort vertellen de kijkers aan de spelers wat ze hebben gezien. Daarna worden de rollen omgedraaid: de kijkers gaan spelen en de spelers gaan kijken.

Meer ideeën voor werkvormen nodig? Kijk in ons boekje Even snel, Taal en spel.

Filed Under: Geen categorie

Misschien vind je dit ook interessant:

Taal thuis – week 2
Taal thuis in quarantaine week 2 – ‘snoepen’
Lesidee 3 bij SPUL: HAREN

Primary Sidebar

Laatste berichten

illustratie

start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen

Een cursus voor leerkrachten die meer leven willen realiseren in hun werk.In deze cursus leer je … Lees verder... about start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen

Vervolgcursus Taalvorming

Werk je al met Taalvorming en wil je je kennis uitbreiden, of juist opfrissen? Dan is deze cursus … Lees verder... about Vervolgcursus Taalvorming

plaatje

Kinderboekenweek 2024

Lekker eigenwijs is het thema van de Kinderboekenweek 2024. Taalvorming maakte er een les idee bij … Lees verder... about Kinderboekenweek 2024

Footer

Adres

  • Taalvorming
  • Everard Zoudenbalchstraat 5
  • 3552 AK Utrecht
  • info[at]taalvorming[punt]nl
  • Tel: 06-519 83 884 (Jolijn)
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deze website gebruikt analytische cookies om de website te optimaliseren.Accepteren Lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN