ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

Cursus voor ouders bij een voorschoolprogramma

In een cursus voor laagtaalvaardige ouders sluiten we aan bij thema's van de peuters of kleuters, waardoor ouders meer worden betrokken bij het onderwijs

Bestaande oudercomponenten van voorschoolprogramma’s als Piramide of Puk en Ko blijken soms te moeilijk voor laagtaalvaardige ouders. Terwijl het juist belangrijk is om hen te betrekken bij het onderwijs van hun kind.

In de cursus sluiten we aan bij de thema’s waar de peuters en kleuters in de klas mee werken. We bekijken de woordenlijsten, vullen deze aan met andere relevante woorden, oefenen ermee, schrijven onze eigen verhalen erbij.

Er wordt altijd een product gemaakt door de ouders, dat thuis en op school gebruikt kan worden, bijvoorbeeld een zelf getekend memoryspel of een voorleesboekje. We bedenken gezamenlijk hoe de ouders thuis kunnen aansluiten bij het thema en oefenen daarmee.

Opbrengst:

  • Ouders krijgen meer inzicht in de pedagogische aanpak van de voorschool en in de ontwikkeling van hun kinderen
  • Durf om te vertellen en de woordenschat wordt vergroot
  • Ouders weten beter hoe ze thuis aan de ontwikkeling van hun kind kunnen bijdragen

Uit de praktijk:
Met een groep moeders die maar weinig Nederlands spreken, maken we zelf een memoryspel: met de woorden van de woordenlijst van het thema ‘kleding’.

De ouders voegen er nieuwe woorden aan toe, die ze ook belangrijk vinden voor hun kinderen: ‘rompertje’,‘djellaba’ en ‘mijter’. De ouders oefenen: best moeilijk om alle kaartjes te onthouden. We staan stil bij wat je nodig hebt om goed memory te spelen: goed kijken en onthouden.

De moeders leren nieuwe woorden: ‘concentratie’ en ‘geheugen’. Ondanks dat de moeders uit de groep allemaal maar heel weinig Nederlands spreken, hebben we toch gezamenlijk kunnen bedenken waarom spelen goed is voor peuters en kleuters.

We geven alle moeders een zelfgemaakt spel mee naar huis en de moeders geven ook de klassen een spel cadeau. Een van de moeders vertelt in de evaluatie van de cursus: ‘Mijn kind vraagt nog steeds elke dag: Mama, wil je memory met me spelen?’

Meer lezen: 

  • Artikel: ‘Werken aan mondelinge taalvaardigheid’. Over hoe je taalvorming kunt inzetten bij het vergroten van het zelfvertrouwen en de taalvaardigheid van anderstalige volwassenen.


Gerelateerde cursussen