ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

Werken met Taalvorming en (prenten)boeken

Een lessenserie in de klas met een boek als start om over eigen ervaringen te vertellen en te schrijven

Kinderliteratuur is een inspiratiebron om met kinderen op een creatieve manier te werken aan taalontwikkeling. Het bevordert mondelinge taalvaardigheid, beginnende en gevorderde geletterdheid en natuurlijk vooral plezier in lezen.

In de onderbouw werken we elke les vanuit een ander prentenboek en gaan de kinderen vanuit het boek vertellen en schrijven. De lessen kunnen aansluiten bij de thema’s in de groep.In de midden- en bovenbouw kiezen we in overleg met de leerkracht een kinderboek om in de lessen mee te werken.

De serie bestaat uit drie lessen, maar kan uitgebreid worden.

Opbrengst:

  • Een impuls voor meer plezier in lezen en boeken
  • Inspiratie voor leerkrachten: hoe haal ik uit een boek onderwerpen om met de kinderen over te vertellen en te schrijven
  • Stimulering van mondelinge taalvaardigheid
  • Stimulering van onluikende geletterdheid (onderbouw) en gevorderde geletterdheid (midden- en bovenbouw)

Uit de praktijk:
De leerkracht van groep 7 wil graag werken met het boek dat ze op dit moment aan het voorlezen is, een klassieker: Meester van de Zwarte Molen van Otfried Preusler. Prima, in dat boek zitten veel onderwerpen, waar je met kinderen over kunt vertellen en schrijven.

De eerste les lees ik een stukje voor uit het begin: de leerling gaat in de leer bij de meester. We vertellen en schrijven over de dingen die je geleerd hebt van mensen of kinderen die ouder zijn dan jij: hoe je je broek laag moet dragen, appeltaart bakken, heel diep duiken, een wheelie doen op de fiets en nog veel meer. De vertelkring is levendig. Dat worden prima teksten straks!

In groep 2 is het thema vervoer. Ik gebruik het prentenboek van Jet Boeke ‘Mol en Hond’, waarin zowel Mol als hond andere dieren helpen met oversteken. Naar aanleiding van het verhaal doen we eerst een vertelkring over plekken waar je langs komt, waar je gewaarschuwd wordt: pas op het is gevaarlijk, wat grote mensen dan zeggen en wat er gebeurd toen je het even vergeet.

Daarna tekenen alle kinderen zo’n plek en wat daar gebeurt. De leerkracht en ik schrijven erbij wat de kinderen vertellen. Het wordt een mooi boek, dat past in de themahoek over verkeer. Zelfgemaakt.

Meer lezen: 

  • Artikel: ‘Praten en schrijven op een hoger plan’, over hoe taalvorming concrete handvatten geeft voor het verbinden van alle taaldomeinen. Lees nu


Gerelateerde cursussen