Waar je ook vandaan komt en welke opleiding je ook hebt: alle mensen leren taal en alle taal is bedoeld om met anderen te communiceren. De werkwijze van Taalvorming, met de taalronde, ondersteunt en verrijkt dit eigen taalvermogen.
In de jarenlange praktijk van Taalvorming hebben we verschillende vormen en methodieken ontwikkeld. Eigen ervaringen en de wens die met anderen te delen, zijn de start van elke taalronde en de basis van taalvorming. Wij ondersteunen leerkrachten bij het gebruiken van deze rijke bron. Bij Taalvorming staat niet de lesstof, maar de deelnemer centraal.
Een taalronde bestaat uit opeenvolgende stappen en kan naar eigen inzicht opgebouwd worden. Het doen van taalrondes leidt tot taalverwerving (mondelinge en schriftelijke taalproductie), maar kan ook ingezet worden voor het werken aan sociale vaardigheden. Hieronder lees je wat de basis van een taalronde is.
Taalrondes
Kringen vol gretige kinderen
Bij een taalronde zitten we vaak in de kring. Maar een taalronde is niet hetzelfde als een kringgesprek. Het is een doordachte opbouw van taalwerkvormen, waarbij in een korte tijdsspanne alle taaldomeinen aan bod komen: praten, luisteren, schrijven, lezen en taalbeschouwing.
De inhoud staat daarbij voorop: waar vertellen, tekenen en schrijven we over, wat willen we elkaar laten weten? In een taalronde liggen mondelinge en schriftelijke taal in elkaars verlengde, ze verrijken elkaar. Technische taalvaardigheden als spelling, grammatica en woordenschatopbouw komen vaak wel aan de orde, alleen binnen de context van de inhoud.
Bij taalrondes nemen we kleine stapjes om tot een geschreven tekst te komen. We zien kringen vol gretige kinderen die allemaal willen vertellen of vragen stellen aan elkaar, die schrijven en tekenen met de tong uit hun mond, die elkaar helpen de woorden te vinden, die zoeken naar woorden om uit te drukken wat ze willen zeggen. En precies hetzelfde werkt taalvorming bij jongeren of volwassenen, de werkvormen zijn toepasbaar van peuters tot ouderen.
De taalronde kan gebruikt worden in aanvulling op taalmethodes en past goed bij thematisch werken.
In het artikel Ieder kind heeft iets te vertellen lees je meer over hoe een taalronde in z’n werk gaat.
In het boek ‘Wij en de wereld‘ lees je meer over hoe je verschillende thema’s kunt introduceren aan de hand van onderwerpen uit de belevingswereld van kinderen.
Wat levert werken met taalrondes op?
- Beter vertellen, luisteren, lezen, schrijven
- Meer zelfvertrouwen, passend onderwijs voor iedereen
- Leren vanuit betrokkenheid
- Taal zien als middel om je mee uit te drukken en met anderen te communiceren