In het najaarsmagazine van Prikkels, het tijdschrift van Plein C over cultuureducatie op scholen, staat een artikel over hoe Taalvorming en basisschool de Omnibus in Amstelveen samenwerken aan leesbevordering.
Elke groep op de Omnibus gaat één keer per schooljaar naar de kunstuitleen en zoekt daar een kunstwerk uit. Wanneer het kunstwerk in de school hangt, doen alle groepen een taalronde.
In het interview vertellen Annelies Mekel van de Omnibus en Mirjam Zaat van Taalvorming hoe deze taalrondes bijdragen aan leesbevordering en aan plezier in taal.
Annelies: “Een voorbeeld: bij een schilderij van een fietser vroegen we ons af waar de fietser heen zou gaan, en waarom. Toen kwamen de leukste verhalen los: over de eerste keer dat ze op een fiets zaten, een lange tocht maakten, of over een fiets die werd gestolen. Zo halen we dus met kunst
hun eigen ervaringen naar boven.”
Mirjam: “Stichting Taalvorming bevordert de liefde voor verhalen door verbindingen te leggen tussen kunst en taal, tussen lezen en schrijven. We gaan met kinderen in gesprek over een kunstwerk van de kunstuitleen, en stellen dan vragen: ‘Wat zie je? Waar doet het je aan denken? Wat doet dat met jou?’ Daarna maken de leerlingen zelf een beeld, en schrijven ze
een tekst erbij. De gemaakte taaltekeningen stoppen we in hun portfolio. Zo leggen we verbindingen tussen het kunstwerk, hun eigen leven en hun vaardigheden.”
Meer weten over creatieve taallessen en kunst? Onder de noemer Kunst Dichtbij maakt Taalvorming lessen op maat.