ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

BUTTON

Kunst dichtbij: kunst en taal verbinden

In een traject op maat zorgen we dat taal en kunst en cultuur met elkaar worden verbonden

Bij Kunst Dichtbij verbinden we kunst en cultuur met taal: het kijken naar kunst en het praten en schrijven over eigen associaties erbij, levert rijke taal op én een rijkere beleving van kunst en cultuur. Samen met de school maken we een traject dat goed past bij wat er al gebeurt op school. Soms brengen we scholen en musea dichter bij elkaar door tentoonstellingen te bezoeken die passen bij het thema waar de klas mee bezig is, zodat een museumbezoek niet los staat van het overige onderwijs. Coaching van leerkrachten is ook een optie.

 

Verder lezen:

Opbrengst van Kunst Dichtbij:

  • Leerkrachten krijgen ideeën om werkvormen van drama en taalvorming in te zetten bij het onderwerp/thema of project
  • Leerkrachten leren een verbinding te maken tussen tentoonstelling, lesinhoud, eigen ervaringen
  • Leerlingen zijn gemotiveerder om naar kunst te kijken en daar woorden aan te geven
  • Leerlingen verdiepen zich in het onderwerp/thema, door dit al spelend en vertellend te verkennen
  • Leerlingen maken kennis met een (nieuw) museum

Uit de praktijk:
De kinderen van een school in Zuidoost bezochten in het Cobramuseum een tentoonstelling van Armando. Hergebruikte materialen vormen nieuwe beelden en midden in het museum ligt een reuzenbeeld van een liggende geopende hand. De tentoonstelling past bij het thema ‘beeldtaal’ uit de taalmethode van de klas.

Terug op school beelden de kinderen een aantal werken uit. Alle leerlingen staan. De een staat als de vogelkat, de ander als de oude knoest van een boom. Een jongen, die tijdens de les nogal onrustig was, stort zich languit op de grond. Ik vraag of hij op wil staan en ook iets kan uitbeelden van datgene wat hij zich herinnert. Hij blijft doodstil liggen. Ik herhaal mijn vraag. Iedereen kijkt naar hem. De juf kijkt me aan met in haar ogen de boodschap: ‘Laat hem maar’. Opeens tilt hij zijn hoofd op en zegt: ‘Maar juf, ik speel die hand van Armando!’

Meer lezen: 

  • Boek: Spelen om te vertellen: Taal en toneel. Over de werkwijze van TET, een nieuwe dramawerkwijze die gericht is op een verbinding van kunst, taal en toneel.


Gerelateerde cursussen