Taalvorming publiceert maandelijks een lesidee naar aanleiding van één van de tentoonstellingen die in een Amsterdams museum in de betreffende maand te zien is.
Bezoek aan het museum is voor het uitvoeren van het lesidee niet nodig. Wel hopen we dat door het uitvoeren van het lesidee de drempel voor scholen en ouders om de tentoonstelling te bezoeken lager wordt.
Taalactiviteiten halen de kunst in het museum dichtbij.
Deze keer een lesidee bij de tentoonstelling ‘Mode op de bon’ in het Verzetsmuseum. Wil je het lesidee printen om het te bewaren? Download het hier. Veel plezier!
Groepsportretten
In Verzetsmuseum is tot 1 juni de tentoonstelling Mode op de bon te zien, een tentoonstelling over de manieren die vrouwen in de oorlog gebruikten om er mooi uit te blijven zien: mantelpakjes van herenkostuums, truitjes van hondenhaar, jurken van parachutestof.
Kinderen van nu krijgen gebruikte kleren van hun oudere zusjes, van neefjes, van Marktplaats, maar natuurlijk ook nieuwe van H&M, van Coolcat en van de markt. Wat blijft is dat je er mooi en cool uit wilt zien. Zeker als je op een groepsfoto gaat…
De volgende vragen zijn geschikt om een gesprek over te voeren, als je samen met de kinderen de foto goed hebt bekeken:
- Wie weet er nog een keer dat je met een groep op de foto ging (schoolfoto, foto van de sportclub, trouwfeest etc)? Hoe ging dat? Op welk moment moest de foto gemaakt? Wie moest waar staan? Waar moest jij staan?
- Wie had er speciale kleren aangetrokken voor de foto?
- Hoe is het uitkiezen van de kleren gegaan?
- Wie doet er iets speciaals met zijn haar als hij op de foto gaat?
- Of met zijn gezicht?
- Waar ligt, staat of hangt er bij jullie thuis ergens een groepsfoto?
Doel
Praten naar aanleiding van een oude foto uit een tentoonstelling helpt kinderen hun associatievermogen te ontwikkelen. Het ontwikkelt de mondelinge taalvaardigheid, gespreks- en luistervaardigheden. Schrijven en/of tekenen van wat ze verteld hebben traint hun vermogen om woorden te geven aan wat ze willen vertellen: formuleren, afwegen welk woord het beste past, een tekst helder opbouwen.
Werkvorm: tableau vivant
Samen met de klas maakt de leerkracht een lijst op het bord naar aanleiding van het gesprek: bij welke gelegenheden is er allemaal een groepsportret gemaakt met een kind uit de groep? Twee groepsportretten kiezen om een tableau vivant van te maken.
Groep indelen in 2 subgroepen, elke groep heeft één regisseur. Dat is een van de kinderen die er zelf bij geweest is. Deze organiseert wie waar staat, hoe hij kijkt, eventueel welke ‘bevroren’ beweging gemaakt wordt. Elke groep oefent het tableau even en laat het daarna zien aan de andere helft van de groep. Leerkracht maakt een ‘virtuele’ foto. Een echte kan ook natuurlijk…
Meer ideeën voor werkvormen nodig? Kijk in ons boekje Even snel, Taal en spel.