Basisschool de Omnibus wil graag kunst en taal aan elkaar verbinden. De school vroeg ons hen hierin te begeleiden. Hoe doen we dat precies? Een blog van Mirjam Zaat:

Zes kinderen van groep 8 van de Omnibus rommelen in alle bakken van de Kunstuitleen in Amstelveen. Ze gaan een kunstwerk uitzoeken dat 6 weken op school komt te hangen. Dat is een serieuze taak en ze doen het dan ook met verve: gesprekken over kleur, over iets wat iemand wel mooi vindt, maar volgens een ander op een worm lijkt. Uiteindelijk worden ze het eens: bij dit werk kun je aan heel veel verschillende dingen denken. De ets Home: Serifos Gr van Rolf Weijburg gaat mee naar school.

Omnibus 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de Omnibus werken we al een half jaar met Kunst Dichtbij: een manier om kunstwerken en kinderen dichter bij elkaar te brengen. Vorig schooljaar keken we in elke groep uitgebreid naar kunstwerken op het digibord, we praatten erover, maakten tekeningen en schreven teksten naar aanleiding van de kunstwerken. Eind mei was er een tentoonstelling van werk dat de kinderen maakten in de lessen.

Omnibus 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit schooljaar gaan we door. We gaan onder andere echte kunstwerken de school in brengen: elke 6 weken kiest een groep een kunstwerk uit bij de Kunstuitleen. Dat hangt op een centrale plaats op school en wordt officieel onthuld. We maken samen met twee leerkrachten een ideeënlijst voor alle leerkrachten: hoe kun je in de komende weken een taalronde doen naar aanleiding van het echte kunstwerk dat in de hal hangt?

Na de herfstvakantie is groep 7 aan de beurt om het volgende kunstwerk uit te zoeken. Ze hebben nu al zin.