Schrijven inpassen in het themaonderwijs. Op Basisschool de Achthoek in Amsterdam zijn we al een aantal jaar bezig met het begeleiden van dit proces. Jolijn Kromhout, leerkracht van groep 7, vertelt in dit blog over het schrijven van instructieteksten bij hun thema ‘Techniek’.
‘Ballonauto’s, zeilwagens, lopende banden van melkpakken en tipi’s van kranten. Dit zijn de dingen die de kinderen hebben gemaakt in het kader van het thema. Tegelijk met het lezen en bestuderen van uitgebreide instructieteksten zijn de kinderen met materialen aan de slag geweest. Nu hebben ze genoeg kennis opgedaan om zelf een ontwerp te maken. Van het uitgewerkte ontwerp maken de kinderen bouwpakketten. Uiteindelijk zullen de ouders een techniekworkshop volgen en de zelfgemaakte bouwpakketten in elkaar zetten. Om dat goed te kunnen is een duidelijke instructietekst natuurlijk cruciaal, dat weten de kinderen zelf inmiddels ook.
In de aanloop naar het schrijven van de instructietekst staan er nog een paar activiteiten op de planning. De kinderen houden aantekeningen bij van de stappen die ze zetten bij het realiseren van het ontwerp. Zo kunnen ze later gemakkelijker een instructie schrijven. Om te oefenen voor hun eigen teksten doen we nog een stapje: de klas gaat een bestaande instructietekst herschrijven. De opdracht luidt: ‘Maak van dit lopende verhaal een puntsgewijze instructietekst.’ Tweede opdracht: maak van de puntsgewijze lijst weer een lopend verhaal. Als alle kinderen dat gedaan hebben bespreken we klassikaal waar een goede instructietekst nou aan moet voldoen.
Volgende week als alle ontwerpen af zijn, starten de kinderen zelf met het schrijven van een instructie. Of de instructies nauwkeurig en duidelijk geschreven zijn, kunnen we uiteindelijk zien als de kinderen de techniekworkshops voor ouders gaan geven.’