Op basisschool de Omnibus werken we al een aantal jaar met het project Kunst Dichtbij: we coachen de leerkrachten hoe ze kunst en cultuur dichterbij de kinderen kunnen brengen en hoe ze daarbij Taalvorming kunnen inzetten. Elke periode kiest een andere groep een kunstwerk uit bij de Kunstuitleen: dit keer koos groep 8 het kunstwerk. Samen met de leerkrachten bedenken we wat voor onderwerpen geschikt zijn om met de kinderen over te schrijven. Het hangt al een paar weken in de hal van de school als groep 7 schrijft over zitten op een kleed:
Ik was 9 of 10 jaar. Dat ben ik nu ook. Ik gamede op een soort leeuwen- of poemakleur kleed. Ook sliep ik heel vaak daarop. En speelde erop met mijn broertje. Nu slaap ik er nog steeds op. Soms na een voetbalwedstrijd. -Jay-
Ik en mijn moeder waren thuis. Het was bidtijd voor de moslims. Ik en mijn moeder pakten onze bidkleden en begonnen met bidden. We voelden ons verbonden. Het was zo stil en rustig: voel het… ja OK. Een lichtje brandde in mijn hoofd. Ik moest gebed zeggen en ik voelde me echt heeeeeel rustig. -Karim-
In groep 6 kwam het gesprek naar aanleiding van het kunstwerk op twee stemmen in je hoofd: een goede en een kwade. We schreven over situaties die daarmee te maken hebben:
Ik ging naar de winkel met mijn moeder en het was een speelgoedwinkel. Maar mijn moeder zei: “Je mag maar één ding of pop kiezen.” Ik ging naar het poppengedeelte. Ik koos twee poppen, maar ik kon niet kiezen. De engel zei: “Kies maar één pop, dan krijg je de volgende keer een nieuwe.” De duivel zei: “Ren door de hele speelgoedwinkel. En schreeuw door de hele winkel.” -Mahsa-
Geef een reactie