Team coöperatie Taalvorming

Jolijn Kromhout
Met z'n allen in de kring ervaringen uitwisselen. De verhalen die altijd komen, de interesse die de leerlingen in elkaar hebben en de erkenning bij elkaar maakt elke taalronde weer bijzonder. Het betekenisvol aanbieden van het schrijven van een betoog, instructie, verklaring of historische tekst maakt dat de leerlingen enorm betrokken zijn. En trots dat die kinderen zijn op het eindresultaat. Dit is voor mij wat onderwijs zou moeten zijn.
Specialisatie: Genreteksten, inpassen van Taalvorming in schoolcurriculum, thematisch onderwijs

Wietske Visser
Voor iedereen bestaat er wel een manier waarop hij zich kan of wil uitdrukken. Wat er ook in de weg zit aan gevoel of kunde. Daarom vind ik de taalronde zo mooi. Sommigen willen graag meteen hun verhaal kwijt aan de hele kring, anderen vertrouwen het liever eerst toe aan het (teken)papier. Maar iedereen heeft iets te vertellen. En verdient het om gehoord en gezien te worden.

Willemijn Vernout
In mijn werk als consulent Taalvorming en pabodocent merk ik elke keer dat de taalronde een motiverende manier is om taal te leren en te gebruiken. Doordat je werkt vanuit eigen ervaringen, komen kinderen (studenten, leerkrachten) snel op verhaal en ontstaat rijk en betekenisvol taalonderwijs.
Specialisatie: inpassing van Taalvorming in het schoolcurriculum, pabo's

Merlijn Wentzel
Ik weet nog goed hoe moeilijk ik het vond als we vroeger op school zomaar uit het niets een tekst of opstel moesten schrijven. Ik wist niet waarover, ik wist niet waar ik moest beginnen en ik twijfelde steeds wanneer het ‘goed genoeg’ zou zijn. In een taalronde zie ik kinderen enthousiast en zonder aarzelen over hun ervaringen vertellen, tekenen en schrijven. Of ze nu veel of nog weinig (Nederlandse) taal tot hun beschikking hebben. Daarom ben ik zo enthousiast over de taalronde.
Specialisatie: Taal in combinatie met het pedagogisch klimaat