• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
logo

Taalvorming

Taalvorming maakt kinderen taalrijk

  • Home
  • Aanpak
    • Taalronde
    • Tekstbespreking
    • Genre-taalronde
    • FOCUS op begrip
    • Taalvorming en nieuwkomers
    • Kerndoelen
  • Ons aanbod
    • Begeleidingsaanbod
    • Cursussen
    • Portfolio
    • Meteen zelf aan de slag?
  • Wie zijn wij?
    • Missie en visie
    • Team
    • Partners
  • Meer lezen
    • Publicaties Taalvorming
    • Abonneer je op onze nieuwsbrief
  • Contact

Taalvorming in Mali

8 april 2014

In de laatste dagen van hun kerstvakantie volgden dertig leerkrachten en vijf begeleiders van vrouwengroepen uit Mali een cursus Taalvorming. De cursus werd gegeven door Marie Reehorst en Mirjam Zaat en gefinancierd door de Stichting Bloemendaal-Dogon en Impulsis/Edukans. De deelnemers zetten al langer de werkwijze van taalvorming in hun klassen in: ze houden vertelkringen, maken lijstjes, schrijven teksten, maken tekeningen en boekjes. In een honderd jaar oud schoollokaal in Pays Dogon werkte iedereen vier dagen hard met elkaar om hun kennis en vaardigheden uit te breiden. Veel dingen in het onderwijs in Mali zijn anders, maar ook veel is hetzelfde als in Nederland. 

[rev_slider mali]

Onderwijs in Mali en in Nederland…

Sommige zaken in Mali zijn heel anders dan in Nederland in het onderwijs. Kinderen zitten nog in vaste bankjes, zoals hier in de 50-er jaren, het schoolbord is met verf op de muur gemaakt en er zitten soms meer dan 80 kinderen in de klas. Het is al heel fijn als iedereen één schrift heeft en een pen. Maar sommige dingen zijn ook hetzelfde als in het Nederlandse onderwijs. Dat merk je als je een cursus aan leerkrachten geeft in Pays Dogon, een deel van Mali, waar het gelukkig nog rustig is.

Veertig leerkrachten in diezelfde bankjes (dat zou je in Nederland overigens niet moeten proberen, dan heb je gelijk problemen met de bond of de arbeidsinspectie); veertig mensen die zich afvragen hoe kinderen het beste en het meeste kunnen leren; veertig mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor differentiatie binnen hun groep en veertig mensen op zoek naar het stimuleren van betrokkenheid bij hun kinderen.

Een vierdaagse cursus is fijn, dat kan in Nederland dan weer bijna nooit. We hebben tijd om rustig een taalronde te doen, te vertellen, te spelen en te schrijven. We bespreken een tekst van een leerkracht op het bord, dat werkt precies hetzelfde als in Nederland: iedereen is betrokken, heeft vragen aan de schrijver en suggesties voor verbeteringen. En we lachen veel, ook belangrijk. Allerlei coöperatieve werkvormen passeren de revue, fijn als je zoveel kinderen in de groep hebt. We besteden een halve dag aan het samen met de leerkrachten formuleren van de doelen: waar is zo’n werkvorm eigenlijk goed voor? Hoe is hij in te passen in het reguliere curriculum? En welke variaties kunnen we samen nog verzinnen?

Elke dag beginnen we met een vragenronde: welke vragen stimuleren vertellen bij de kinderen? Waarom werkt een vraag over onderbroeken niet (te privé) en over ezels wel (die heeft iedereen). Uiteindelijk maken de leerkrachten in groepen werkplannen, die ze bij terugkomst in hun klas gelijk uit kunnen voeren. Kortom: als je wat dieper kijkt dan de oppervlakte van banken en schriftjes, is het onderwijsproces op de hele wereld hetzelfde. Dat is fijn voor ons: we kunnen overal werken! Als we maar heel goed kijken en luisteren naar de mensen die het werk in de klassen doen, betrokkenheid van leerkrachten bij het onderwijsproces is de basis. Onze specialiteit daarbij is: praktische werkvormen, die de ervaringen van kinderen als basis hebben, zodat kinderen zich betrokken voelen bij wat ze leren. Die werkvormen kosten niks en zijn overal toepasbaar, in Mali doen ze een taalronde over ezels, in Nederland over vogels. Ook die vogels vliegen heen en weer trouwens, de groeten van de zwaluwen.

Filed Under: Nieuws en extra

Misschien vind je dit ook interessant:

Taal thuis – week 2
Lesidee bij Kunst Dichtbij ‘From Thonet to Dutch Design’
Taal thuis schooldag 26

Primary Sidebar

Laatste berichten

illustratie

start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen

Een cursus voor leerkrachten die meer leven willen realiseren in hun werk.In deze cursus leer je … Lees verder... about start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen

Vervolgcursus Taalvorming

Werk je al met Taalvorming en wil je je kennis uitbreiden, of juist opfrissen? Dan is deze cursus … Lees verder... about Vervolgcursus Taalvorming

plaatje

Kinderboekenweek 2024

Lekker eigenwijs is het thema van de Kinderboekenweek 2024. Taalvorming maakte er een les idee bij … Lees verder... about Kinderboekenweek 2024

Footer

Adres

  • Taalvorming
  • Everard Zoudenbalchstraat 5
  • 3552 AK Utrecht
  • info[at]taalvorming[punt]nl
  • Tel: 06-519 83 884 (Jolijn)
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deze website gebruikt analytische cookies om de website te optimaliseren.Accepteren Lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN