• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
logo

Taalvorming

Taalvorming maakt kinderen taalrijk

  • Home
  • Aanpak
    • Taalronde
    • Tekstbespreking
    • Genre-taalronde
    • FOCUS op begrip
    • Taalvorming en nieuwkomers
    • Kerndoelen
  • Ons aanbod
    • Begeleidingsaanbod
    • Cursussen
    • Portfolio
    • Meteen zelf aan de slag?
  • Wie zijn wij?
    • Missie en visie
    • Team
    • Partners
  • Meer lezen
    • Publicaties Taalvorming
    • Abonneer je op onze nieuwsbrief
  • Contact

Tekstbespreking

De tekstbespreking is een vervolg op de taalronde. Onderstaande is dus een aanvulling op ons aanbod ‘taalronde’. Zonder taalronde geen tekstbespreking.

De kinderen hebben tijdens een taalronde een (eerste versie van) een tekst geschreven. Maar een tekst is nooit in één keer helemaal goed. Daarvoor heb je meer schrijfmomenten nodig, te beginnen met een tekstbespreking. Deze doe je in een les die volgt op de taalronde, bijvoorbeeld een dag of een week later.

Tijdens een tekstbespreking helpt de klas (= de lezers) de schrijver om de tekst duidelijker en mooier te maken. Er worden bijvoorbeeld details toegevoegd waardoor je een situatie beter voor je ziet. Deze details maken het lezen van de tekst niet alleen makkelijker, maar ook leuker. Kortom: teksten worden rijker en beeldender als je ze bespreekt en aanpast tijdens een tekstbespreking!

Met een tekstbespreking leer je de kinderen kritisch kijken naar elkaars teksten. Als lezer leren ze om vragen te stellen als iets in een tekst niet duidelijk is, of als ze ergens meer van willen weten. En als schrijver leren ze dat hun lezers soms meer informatie nodig hebben dan wat er in de tekst staat.

Kinderen die beter schrijven, worden betere lezers en andersom. Ze leren duidelijk schrijven, ze gebruiken bijvoorbeeld passende structuren en signaalwoorden, en ze leren teksten beter doorzien. Zo worden ze kritische lezers en bewuste schrijvers.

Dus, zoals gezegd: zonder taalronde geen tekstbespreking. Maar zonder tekstbespreking minder rijke teksten en minder kansen voor goed schrijfonderwijs. Wij adviseren om vanaf groep 5 altijd een tekstbespreking te doen na een taalronde.

Een voorbeeld van een tekstbespreking:

Een leerling heeft in een taalronde een tekst geschreven. Dit is de eerste versie van zijn tekst.
De leerkracht haalt de (meeste) spelfouten er al uit en toont de tekst op het bord. De klas reageert op de tekst, onder leiding van de leerkracht en van de schrijver van de tekst. Ze stellen vragen vanuit hun behoefte om het plaatje helder te krijgen.
De vragen die door de klas werden gesteld.
De tweede versie van de tekst, na suggesties en vragen vanuit de klas. De tekst werd duidelijker, omdat beter te lezen is op welke plekken de gebeurtenissen plaatsvonden en in welke volgorde.

Marinka (leerkracht De Es): “Er is ook heel veel taalproductie. Ze merken dat je je eigen tekst steeds rijker kan maken. Het hoeft ook niet in een keer goed te zijn, maar je kan eraan sleutelen. Je kan hem aanvullen, je kan hem veranderen.”

Footer

Adres

  • Taalvorming
  • Everard Zoudenbalchstraat 5
  • 3552 AK Utrecht
  • info[at]taalvorming[punt]nl
  • Tel: 06-519 83 884 (Jolijn)
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deze website gebruikt analytische cookies om de website te optimaliseren.Accepteren Lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN