• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Taalvorming

Taalvorming

Taalvorming maakt kinderen taalrijk

  • Home
  • Werkwijze
    • Taalvorming in de klas
      • Taalronde
      • Tekstbespreking
      • Genre-taalronde
      • FOCUS op begrip
      • Taalvorming en nieuwkomers
    • Portfolio
  • Ons aanbod
    • Begeleidingsaanbod
    • Cursussen
    • Projecten
  • Organisatie
    • Medewerkers
    • Partners en financiers
  • Meer lezen
    • Publicaties Taalvorming
    • Lesideeën
    • Kerndoelen
  • Nieuws
    • Al ons nieuws
    • Abonneer je op onze nieuwsbrief
  • Webshop
  • Contact
  • Winkelwagen

Lesidee 7 bij SPUL: GELD

31 oktober 2019

Elke maand een nieuw lesidee bij het boek SPUL: een indrukwekkende beeldatlas met meer dan 15.000 archeologische vondsten die zijn gedaan tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Alle Amsterdamse scholen kregen afgelopen jaar het boek cadeau en Taalvorming stuurde alle scholen een lesbrief.

Deze keer een lesidee over ‘Geld’ bij pagina 442-459 473 van het boek. Wil je het lesidee printen om het voor in het boek te bewaren? Download het hier. Veel plezier!

Geld verandert de laatste tijd steeds van vorm: van munten naar pasjes, naar een telefoon,  tikkies en crypto. Maar voor kinderen blijven munten iets magisch houden: sparen, vinden op straat of in de broekzak van je vader, kijken wat erop staat, spaarpotten, boodschappen doen met een 2-euro stuk in je hand. Daarom deze maand aandacht voor geld dat in SPUL staat en de associaties die dat bij kinderen oproept.

Naast de afbeeldingen in SPUL is het ook leuk om een paar voorwerpen uit je eigen huis mee te nemen die met geld te maken hebben: een kinderspaarpot, bakje/potje met muntjes, muntjes uit een ander land, een portemonnee, een betaalpasje.

In een kringgesprek kunnen de kinderen elkaar verhalen vertellen naar aanleiding van deze ‘dingen in de kring’. Als leerkracht geef je bij één voorwerp een kort voorbeeld uit je eigen ervaring. Vervolgens vraag wie iets dergelijks ook wel eens heeft gehad. Als de kring is uitverteld over dat voorwerp of als alle verhalen op elkaar gaan lijken, begin je met een ander voorwerp. Aspecten die goed werken bij je eigen voorbeeld:

  • Over spaarpotten in je huis, hoe ze eruit zien, wanneer je er iets in doet/uithaalt en hoe dat gaat
    • Over betalen in een ander land, hoe weet je hoeveel het is, hoe vind je tussen al het vreemde geld het goede briefje
    • Over sparen, hoe je dat doet, van wie je geld krijgt en wanneer je het uitgeeft; over twijfels bij het uitgeven
    • Over geld vinden, waar, hoe zag je het, wat deed je ermee
    • Over geld kwijtraken of je portemonnee vergeten zijn

Na het vertellen van je eigen voorbeeld moet je de vraag aan de kinderen niet te klein maken, bijvoorbeeld ‘wie heeft er ook een roze spaarvarken thuis’… Dat stimuleert niet echt tot vertellen. Maak de vraag wat groter en vraag bijvoorbeeld ‘wie bewaart er thuis ook geld op een speciaal plekje?’ Dan kunnen kinderen met spaarpotten reageren, maar ook kinderen met portemonnees of potjes waar geld in zit.

Doel

Praten over deze voorwerpen en kinderen aan het woord laten ontwikkelt de mondelinge taalvaardigheid, gespreks- en luistervaardigheden. Ook het associatievermogen van kinderen wordt getraind.

Werkvorm:  Spelen vanuit houdingen

Kinderen werken in groepjes. De leerkracht kiest voor elk groepje één van de verhalen uit, die in de kring verteld of getekend/opgeschreven zijn. Die staan voor elk groepje op een kaartje. De groepjes bereiden heel kort voor: wie gaat staan als welk persoon uit het verhaal. Als het groepje aan de beurt is begint één kind, die een houding verzint bij het verhaal, een tweede speler gaat erbij staan in een andere houding die daarbij past. Dan nog een derde en vierde speler. Het wordt zo een tableau zonder erbij te praten. De kinderen die kijken zijn het publiek. Zij moeten raden wat er op het kaartje stond, welke situatie is uitgebeeld.

Meer ideeën voor werkvormen nodig? Kijk in ons boekje Even snel, Taal en spel.

Filed Under: Geen categorie

Misschien vind je dit ook interessant:

Amsterdams Prentenboek: SPELEN
start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen
Taal thuis schooldag 9

Primary Sidebar

Laatste berichten

start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen

Een cursus voor leerkrachten die meer leven willen realiseren in hun werk.In deze cursus leer je … Lees verder... about start CURSUS TAAL EN BEELDENDE VORMING in Groningen

Vervolgcursus Taalvorming

Werk je al met Taalvorming en wil je je kennis uitbreiden, of juist opfrissen? Dan is deze cursus … Lees verder... about Vervolgcursus Taalvorming

Kinderboekenweek 2024

Lekker eigenwijs is het thema van de Kinderboekenweek 2024. Taalvorming maakte er een les idee bij … Lees verder... about Kinderboekenweek 2024

Footer

Adres

  • Stichting Taalvorming
  • Oostelijke Handelskade 8a
  • 1019 BM Amsterdam
  • info@taalvorming.nl
  • Tel: 020-6849897
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deze website gebruikt analytische cookies om de website te optimaliseren.Accepteren Lees meer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN