De Jan Barbierschool in Hellendoorn is een kleine school, dus er zitten veel jaargroepen bij elkaar. De leerkrachten trainen we om te zoeken naar onderwerpen waar alle kinderen zich betrokken bij voelen. Goed voor de sfeer in de groep en door het werken met taalrondes kan ieder kind toch op zijn eigen niveau vooruit komen, plezier houden en krijgen in vertellen en schrijven. Onderwijs op maat, zonder dat iedere groep apart uit een eigen boekje werkt.
Na voorbeeldlessen van ons, gaan leerkrachten zelf aan de slag en coachen wij. Michelle Gorselink, leerkracht van groep 5 en 6 schrijft over haar taalronde:
‘Onze school ligt in het buitengebied, veel kinderen hebben dieren thuis variërend van poezen tot koeien en paarden. Ik deed een taalronde over jonge dieren met de kinderen van in het kader van het thema ‘lente’.‘Welk jong dier heb jij wel eens aangeraakt?’
Ik vertel over mijn eigen ervaringen aan de hand van een paar jeugdfoto’s. Na deze introductie is het de beurt aan de leerlingen. Alle kinderen willen vertellen: over het zien van de geboorte van poesjes tot het helpen bij de biggetjes die geboren worden. In de kring vraag ik door tot ik het voor me zie. Ik haak in de kring in op de verschillende verhalen die de leerlingen vertellen, met als uitgangspunt dat iedereen uiteindelijk genoeg ideeën heeft om over te schrijven. Van het aanraken van een stekelig egeltje tot het helpen bij de geboorte van een kalfje.
Vervolgens luidt de opdracht: ‘Maak een lijstje van drie dieren die je wel eens hebt aangeraakt en ga hierover met elkaar in gesprek’. De betrokkenheid is groot en de leerlingen zijn geïnteresseerd in elkaars verhalen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de eerste versie. Geïnspireerd door elkaar nemen ze allemaal een stap in het schrijfproces. Ook Idse, die normaal niet zo hard zijn best doet als het om schrijven gaat, zit geconcentreerd te werken. De eerste versie schrijven we met de hand, later typen we de teksten uit en maken de tekeningen erbij. Idse schrijft een geweldig en gedetailleerd verhaal: ik ben trots op hem.’