Hoe krijg je kleuters aan het vertellen en tekenen? Voor Masja Lebouille, leerkracht bij de kleuters op de Burgemeester de Vlugtschool in Amsterdam met veel taalzwakke kinderen, is dat best een uitdaging. Hieke van Til begeleidde haar daar het afgelopen jaar bij: zowel met voorbeeldlessen als met coaching in de klas. Masja vertelt wat de coaching haar oplevert, tijdens het houden van taalrondes, maar ook bij andere momenten in de klas.
In haar klas zitten veel taalzwakke kinderen met een NT2 achtergrond. Daarom staat taal centraal en zijn de leerkrachten gespitst op goed resultaten, maar dat is voor Masja niet genoeg. Ze vertelt: ‘Ik wil een rijkere taalomgeving bieden, waarin ik leerlingen kan aanspreken op wat ze kunnen en willen. Ik schrijf zelf en heb na de PABO de master voor redacteur gedaan. Dus ik weet wel hoe ik in de middenbouw en bovenbouw met schrijfopdrachten kan werken. Maar hoe doe je dat bij de kleuters? Hieke helpt me daar praktisch mee: hoe kan je kleuters laten vertellen en tekenen naar aanleiding van ervaringen van henzelf. Hieke gaf voorbeeldlessen en nu ben ik zelf aan de slag. Vooraf stuur ik elke keer mijn voorbereiding op: met haar feedback kan ik onnodige missers voorkomen en krijg ik input waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Ik kan altijd met vragen bij haar aankloppen: bijvoorbeeld als ik niet precies weet hoe ik een specifiek kind aan het vertellen kan krijgen. Sommige werkvormen kan ik ook inzetten in andere lessen of op andere momenten. Een eye-opener was dat ik de taalzwakke kinderen juist soms helemaal geen open vragen hoef te stellen, zoals ik netjes op de PABO heb geleerd. Die vragen zijn dan soms te moeilijk of ze schrikken de kinderen af: een gesloten vraag is dan zoveel fijner!’
Masja maakte hiervoor gebruik van de Amsterdamse Lerarenbeurs. Wil jij ook coaching van ons? Neem contact op en informeer naar de mogelijkheden!