Op een woensdag belt een opgewonden directeur van een basisschool uit Hellendoorn: ‘Ik heb jullie net gevonden op internet en jullie zijn precies wat we zoeken. Kun je maandag langskomen?’ Het kon. Vanaf die dag is het traject op de school gestart, de school wil een andere manier van taalonderwijs, dichter bij de kinderen. Ze vinden het taalprogramma niet meer bij de kinderen van nu passen, kinderen en leerkrachten hebben er te weinig plezier in; met lezen maakte de school al enorme sprongen vooruit, nu mondelinge taal en schrijven nog.
We trainen leerkrachten uit de taalgroep (PLG Geletterdheid heet het in Hellendoorn) in het geven van taalrondes, zij begeleiden hun collega’s weer. Dit jaar doen we de basis: schrijven over je eigen ervaringen in taalrondes. Volgend jaar gaan we ook andere tekstsoorten schrijven. De begeleiding past in een groter project dat gefinancierd wordt uit het programma Cultuureducatie met kwaliteit (CmK) in Nijverdal en omgeving.