Hieronder maken we een indeling van de Taal thuis – opdrachten op doelen op gebied van welbevinden en doelen op gebied van taalvaardigheden. Basis van de indeling die we gebruiken is te vinden op www.leerlijnentaal.nl van het Expertisecentrum Nederlands. De indeling hieronder heeft een bepaalde mate van willekeur: bij Taalvorming hebben alle taalgebieden met elkaar te maken en doelen op gebied van welbevinden zijn in elke taalronde te vinden net als vaardigheidsdoelen. Accenten zijn er wel, die zijn de basis van deze indeling.
Doelen op gebied van welbevinden
Doelen op gebied van vaardigheden
Taal weer op school: hoe ga je aan taal werken als de school weer open is? Na een periode van thuisonderwijs weer met taal op school gaan werken roept vragen op: Welke doelen stel je? Ga je proberen alle vaardigheidsdoelen ‘in te halen’? Of ga je eerst kijken welke taalontwikkeling kinderen in de afgelopen tijd hebben doorgemaakt? En zoek je een evenwicht tussen doelen die gericht zijn op de beheersing van vaardigheden en doelen op gebied van welbevinden?
Wil je wijze woorden en advies hierover horen? Kijk dan naar Joanneke Prenger van de SLO: https://lerarencollectief.nl/portfolio-item/werken-aan-taaldoelen-welke-keuzes-ga-je-maken-joanneke-prenger/
- Groep 1-8: Vragen en werkvormen die je kunt gebruiken na een periode van online onderwijs