Taalkunstwerken
- Doelgroep:
- Extra Aandacht Voor:
Samen met een beeldend kunstenaar maken we op basis van eigen teksten en tekeningen een duurzaam kunstwerk.
Scholen en andere instellingen kunnen hun nieuwe of oude gebouw een unieke en heel eigen uitstraling geven door een Taalkunstwerk te realiseren in samenwerking met Taalvorming en een beeldend kunstenaar.
Samen met de school bepalen we het thema waarmee we gaan werken en waar in of buiten het gebouw het kunstwerk moet komen. In nauw overleg maakt de beeldend kunstenaar een ontwerp voor het kunstwerk en bedenkt Taalvorming een project waarin teksten en tekeningen gemaakt worden die verwerkt gaan worden in het kunstwerk.
Ook de financieringsmogelijkheden worden met elkaar besproken en we dienen aanvragen gezamenlijk in. Elk project is op maat en kan afhankelijk van de mogelijkheden, variëren in duur, aantal projectdeelnemers, grootte en kosten.
Dit project is niet alleen geschikt voor scholen maar kan worden uitgevoerd voor elk gebouw: bijvoorbeeld musea, kinderdagverblijven, bibliotheken, bejaardenhuizen, centra voor de kunsten.
Opbrengst:
- Een duurzaam en uniek kunstwerk dat een waardevolle toevoeging is aan het gebouw
- Betrokkenheid van de gebruikers van het gebouw wordt vergroot
- Aandacht voor eigen teksten en tekeningen van de gebruikers van het gebouw
- Bij een kunstwerk aan de buitenkant: een blikvanger voor de buurt
Uit de praktijk:
Het werk TAALTEGELS van Elspeth Pikaar bevindt zich in de beide trappenhuizen van basisschool Corantijn in Amsterdam. Het bestaat uit een dubbele rij tegelstroken, waarin twee rechte tegels telkens worden afgewisseld met een zogenaamd wangetje, een tegel met een halfronde verdikking.De wangetjes verwijzen naar de gewelfde voorgevel van de school. Het werk als geheel verwijst naar de bouwstijl van de school, namelijk die van de Amsterdamse School, en naar kleitabletten die eeuwenlang als dragers van teksten zijn gebruikt.
Voor dit werk maakten leerlingen van de school, samen met Hieke van Til van Taalvorming, teksten en tekeningen over hun ervaringen met samenwerken en samen spelen in en om de school. De teksten hebben de leerlingen zelf helpen stempelen in de rechte tegels, terwijl in de wangetjes hun tekeningen zijn verwerkt.
Meer lezen:
- Brochure: De meester is net zo trots als wij: Ouders, kinderen en leerkrachten werken samen. Over onze kunst educatieve praktijk, waarin leerkrachten, kinderen en ouders elkaar echt ontmoeten en samenwerken, door middel van literaire, beeldende en/of drama werkvormen.