ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

BUTTON

Gat in je hand: animaties maken over geld

Lessenserie waarbij kinderen en jongeren animatiefilmpjes maken over het omgaan met geld

Leerlingen worden uitgedaagd om afwegingen te maken rondom het thema geld. In toneelspel, met vertel- en schrijfwerkvormen en door zelf aan de slag te gaan met animatietechnieken. We werken samen met de Animatietafel.

In drie klassikale lessen bereiden we het maken van de filmpjes voor.We doen spelletjes en spelen toneel over het gekozen onderwerp. Daarbij is de invalshoek hun eigen ervaringen: wat heb je meegemaakt, gezien, gehoord, gevoeld, gedacht? In de lessen gebruiken we de online tools van Wijzer In Geldzaken en Weet Wat Je Besteedt. We verbinden deze informatie met eigen ervaringen van de jongeren. Leen je wel eens geld uit? Wat doe je als je geld te weinig hebt? De jongeren maken daarbij een eigen animatiefilmpje. Zo komt de goede omgang met geld, de keuzes die ze daarin kunnen maken en het belang daarvan, meer van binnenuit.

In kleine groepjes werken de kinderen één verhaal uit.  Ze bedenken een kort scenario/storyboard voor een stop-motion animatiefilmpje, maken de hoofdfiguren en de achtergronden van uitgeknipte tekeningen. De Animatietafel begeleidt de  groepje met het maken van het filmpje en het inspreken van de teksten en het bedenken van de muziek onder het filmpje.

Bekijk de filmpjes die we eerder maakten. Het eindresultaat presenteren de kinderen op school aan elkaar. De films kunnen op de website van de school en  geplaatst worden op het openbare videokanaal Vimeo, waar ook de films van andere scholen te bekijken zijn.

Opbrengst:

  • Vertellen, spelen, tekenen, schrijven en animeren zijn allemaal nodig voor het eindproduct
  • Veel noodzaak tot samenwerken en overleg, betere (werk)sfeer in de groep
  • Grote trots: dit kunnen wij maken
  • Filmpjes die de school kan gebruiken voor promotie, op hun website etc.

 

Uit de praktijk:

De kinderen waarmee we de animatiefilmpjes gemaakt hebben, zitten klaar voor de presentatie. De directeur is ook uitgenodigd, de IB-er, de conciërge en nog wat loslopende mensen van de school. De kinderen zijn zenuwachtig: hoe zou het geworden zijn?

Ze maakten per filmpje honderden foto’s, waarbij elke keer iets verschoof, ze spraken teksten in, zochten muziek uit. Maar alles bij elkaar, dat is spannend. We kijken eerst alle filmpjes achter elkaar. Dat zijn er wel 12 van alle groepjes: een zwemwedstrijd, bij je tante achterop de scooter naar de bioscoop, in een boom klimmen en eruit vallen. Veel gelach, gewijs, gegrinnik, uitroepen.

Dan bekijken we alle filmpjes nog een keer apart en mogen de kinderen vragen aan elkaar stellen. De eerste opmerking van Sergio is een verzuchting: ‘Ik wist niet dat we zoiets konden maken’.

Meer lezen: 


Gerelateerde cursussen