ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

Filosoferen met kinderen

Lessenserie waarin kinderen leren nadenken over vragen waar geen eenduidig antwoord op is.

Kinderen leren op een leuke creatieve en kritische manier nadenken over vragen waar geen eenduidig antwoord op is. Er wordt gewerkt met vragen die passen bij de belevingswereld van kinderen. Vragen die hun nieuwsgierigheid en openheid prikkelen. Kinderen die samen filosoferen, bouwen voort op elkaars gedachten. Hierdoor leren ze van elkaar en krijgen een nieuwe blik op hun wereld.

Gaat denken beter als je samen bent? Is iedereen even belangrijk? Heeft alles een voor en een achterkant? Wat is tijd? Met wie kun je vrienden zijn? Wat is gevoel?

Opbrengst:

  • Plezier in het uitwisselen van gedachten
  • Leren redeneren en beargumenteren
  • Vergroten van het empathisch vermogen
  • Kritisch en creatief denken
  • Zelfvertrouwen krijgen in je eigen gedachten
  • Bevorderen van sociale, emotionele, morele en taalontwikkeling
  • Meer zelfvertrouwen door het niet fout te kunnen doen

Geschikt voor: groep 1 t/m 8

Aantal lessen: vanaf 4

Eventueel hieraan vastgekoppeld: coaching aan leerkrachten: Hoe kun je filosoferen met de kinderen in je klas?

In de klas:

Groep 3 op een Islamitische basisschool. De lessen voor de onderbouw beginnen altijd met een prentenboek. Ik lees Pezzettino voor van Leo Lionni. Het gaat over een ‘klein stukje’ dat op zoek gaat naar bij wie hij hoort. Maar alle wezens om hem heen missen niets en zijn compleet. Als hij zelf tijdens zijn reis in nog kleinere stukjes uiteen valt komt hij erachter dat hij zelf ook compleet is.

Ik: Hoe kun je weten wie je bent?
Alina: ‘Omdat je moeder het tegen je zegt’
Ik: ‘Wat zegt je moeder tegen je?’
Alina: ‘Je naam’
Ik: ‘En wat zegt ze nog meer?’
Alina: ‘Dat je een mens bent’
Mohammad: ‘Als je denkt: ik ben het‘

Ik: Als je ergens goed in bent, is dat dan ook wie je bent?
Kinderen: ‘Ja!’
Ayan: ‘Ik houd van rennen. Ik kan snel rennen.’
Amber: ‘Hanine is goed in voetballen’
Hanin knikt: ‘En in karate’

Ik: Als je iets doet wat bij je past, kun je dan beter weten wie je bent? Of als je iets doet wat juist niet bij je past?
Mohammad: ‘Ik had dat toen ik gangstertje ging spelen. Mijn hoofd zei dat ik het moest doen, maar m’n gevoel zei van niet. Ik houd niet van met pistolen spelen.’

 

 


Gerelateerde cursussen