ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

Kinderen, leerkrachten en ouders maken samen een prentenboek

Kinderen, leerkrachten en ouders maken samen een prentenboek. In het boek zijn de verhalen en tekeningen van de kinderen de basis, al of niet gecombineerd met foto’s en ander beeldmateriaal.

Samen met de school bepalen we het onderwerp of thema van het boek. Dat kan een thema uit een van de methodes zijn, een onderzoek/projectthema of een onderwerp dat voor de school speciaal belangrijk is. Welke groepen het boek gaan maken en de vorm van ouderbetrokkenheid, bedenken we ook in overleg met de school.

Docenten van Taalvorming maken met de kinderen in de klas het materiaal voor het boek. Eventueel werken zij ook met de ouders of met ouders, kinderen en leerkracht samen. Op die manier kan het maken van het boek een uitwisseling binnen de school tot stand brengen.

In Amsterdam vormen de gemaakte boeken de serie Amsterdamse Prentenboeken. In andere gemeenten kunnen eigen series ontstaan. Natuurlijk kan een school ook een boek maken dat niet onderdeel vormt van een serie.

Vier exemplaren van het boek zijn voor de school, één exemplaar komt in het buurtfiliaal van de bibliotheek te staan en een exemplaar in de centrale bibliotheek. Voor de kinderen kunnen kleine softcover exemplaren van het boek gemaakt worden.

Opbrengst:

  • De school profileert zich met een onderscheidend visitekaartje
  • Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen en plezier in tekenen en schrijven
  • Ouders voelen zich betrokken en raken meer bewust van het belang van lezen en voorlezen
  • Leerkrachten zien nieuwe manieren van vertellen, tekenen en schrijven met de kinderen

 

Uit de praktijk:

Lisa van der Winden is voor het project Amsterdamse Prentenboeken op bezoek in groep 5 van een basisschool in Amsterdam Zuidoost:

Ik vertel dat we zelf een boek gaan maken. Over iets wat de kinderen allemaal erg goed kunnen: dansen. De klas houdt van dansen, had de juf al gezegd. We maken een lijst op het bord van ‘dansmoves’ die de kinderen kennen. Elke ‘move’ wordt voorgedaan door een kind dat daar goed in is.

We proberen in tweetallen de ‘moves’ van de lijst op het bord, stapje voor stapje te tekenen. Wat doe je eerst en wat daarna? Het is moeilijk, want hoe teken je bijvoorbeeld dat je je hand van boven naar beneden beweegt? Of hoe teken je dat je met je heupen schudt? We schrijven er een tekst bij en ook dat blijkt nog niet makkelijk.

Een week later maken we foto’s van de ‘moves’. De tekeningen, teksten en foto’s gebruiken we voor het boek. In het boek leren de kinderen de lezers hoe ze de verschillende ‘moves’ moeten dansen.

Meer lezen: 

  • Brochure: De meester is net zo trots als wij: Ouders, kinderen en leerkrachten werken samen. Over onze kunst educatieve praktijk, waarin leerkrachten, kinderen en ouders elkaar echt ontmoeten en samenwerken, door middel van literaire, beeldende en/of drama werkvormen.
    Lees brochure


Gerelateerde cursussen