ANBI

Telefoonnummer

020-6849897

BUTTON

Cursus Taalronde met nieuwkomers

In de cursus van drie bijeenkomsten krijgen leerkrachten van nieuwkomersgroepen inspiratie hoe ze taalronde bij hun leerlingen kunnen inzetten.

Mondelinge taal is de basis van alle taalontwikkeling. Taal is belangrijk, taal is leuk, van taal kun je groeien en door taal kun je leren. Door de eigen ervaringen van de kinderen te gebruiken als bron van hun taalonderwijs, krijgen ze zelfvertrouwen en raken ze betrokken.

In deze cursus werken een consulent Taalvorming en een ervaren leerkracht in het nieuwkomersonderwijs samen om u te inspireren de taalronde in te zetten in de groep.

Waarom de taalronde inzetten bij nieuwkomers?

  • Een taalronde is zeer geschikt voor internationale groepen: het uitgangspunt zijn eigen ervaringen van kinderen; elk kind beschikt hierover.
  • Onderwerpen zijn herkenbaar en motiverend, waardoor kinderen zeer gemotiveerd zijn om hun ervaringen te delen.
  • In een taalronde worden tekenen, vertellen en schrijven op een natuurlijke manier met elkaar verbonden. Taaltekeningen ondersteunen de kinderen bij het duidelijk maken van wat ze willen vertellen.
  • Elke taalronde start met een voor ieder kind herkenbare, visuele en soms ook tastbare introductie van het onderwerp, zoals een voorwerp, een foto of een plaat waar alle kinderen aan kunnen relateren.
  • Ruimte geven aan de eigen talen van kinderen kan in een taalronde zonder moeite. Het levert zelfvertrouwen op en vaak extra motivatie om ook het Nederlands goed te leren gebruiken en zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen.
  • Het delen van verhalen in de kring zorgt voor onderling begrip en creëert sociale veiligheid in de groep.

In het cursusprogramma komt onder andere het volgende aan bod:

  • Een taalronde ervaren
  • Werkvormen: wat, waarom en hoe?
  • Hoe stel je je vragen?
  • Wat zijn goede onderwerpen? Onderwerp moet universeel zijn en aansprekend. Kinderen maken andere dingen mee dan jij.
  • Aanschouwelijk materiaal is cruciaal: hoe maak je het concreet, tastbaar. Als je het niet kan zeggen, moet je het kunnen uitbeelden.
  • Hoe maak je functioneel gebruik van moedertalen van leerlingen?

De precieze invulling wordt gemaakt in aansluiting op leervragen van de deelnemers.

Praktische informatie

De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten op dinsdagmiddag: 5 okt. – 9 nov. – 7 dec.
De bijeenkomsten zijn in tweede helft van de middag;

We gaan uit van in ieder geval één fysieke bijeenkomst (bij Taalvorming in Amsterdam); de 2e en 3e bijeenkomst kunnen in overleg met de groep ook online plaatsvinden.

Elke deelnemer kan het plenaire cursusgedeelte uitbreiden met individuele modules, zoals coaching in de klas.

De cursusprijs is 275 euro.

Voor vragen, aanvullende informatie en aanmelding kun je ons mailen.


Gerelateerde cursussen