Elke maand een nieuw lesidee bij het boek SPUL: een indrukwekkende beeldatlas met meer dan 15.000 archeologische vondsten die zijn gedaan tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Alle Amsterdamse scholen kregen afgelopen jaar het boek cadeau en Taalvorming stuurde alle scholen een lesbrief.
Deze keer een lesidee bij pagina 184-185, 461-462, 568-574 van het boek. Wil je het lesidee printen om het voor in het boek te bewaren? Download het hier. Veel plezier
Reis mee: tassen en koffers
De Kinderboekenweek staat weer voor de deur. Goede reden om in je groep van alles te doen naar aanleiding van boeken. Wij blijven gewoon ook het fantastische boek SPUL gebruiken. In kinderboeken vind je verhalen, in SPUL vind je voorwerpen, die uitnodigen om te vertellen, te tekenen en te schrijven over reizen. Een paar suggesties…
- Kaartjes voor de bus, de trein, attractieparken: p. 461 en 462
- Voertuigen: p. 184, 185
- Fietsen: zie lesidee 2
- Tassen en koffers, p. 568-574
We geven een voorbeeld over tassen en koffers.
Vragen die goed werken om het gesprek met alle kinderen op gang te helpen:
- Wie heeft er thuis een speciale tas om mee te nemen als er iemand op reis gaat? Of een koffer? Of doen jullie alles gewoon in een tas van de Dirk?
- Bij wie thuis is die ook al een beetje oud net zoals in SPUL? Waar kan je dat aan zien of merken? Vraag door tot je het voor je ziet
- Hoe gaat het bij jou thuis als er iemand op reis gaat met tassen en koffers?
- Een keer dat niet alles erin paste… op de heenweg of op de terugweg…
- Hoe doen jullie dat precies met tassen of koffers? In de auto? In de trein? In een vliegtuig? Vraag door tot je het voor je ziet
- Bij wie kwam er wel eens een cadeautje uit de koffer toen iemand op reis was geweest?
- Koffers die niet opengaan. Of niet dichtgaan.
Doel
Praten over deze vragen en kinderen aan het woord laten ontwikkelt de mondelinge taalvaardigheid, gespreks- en luistervaardigheden. Om ook schriftelijke taalvaardigheid te bevorderen kunnen de kinderen een van hun ervaringen gedetailleerd op papier zetten.
Werkvorm: een tekening met een detail
Na het gesprek maakt elk kind een lijstje (vanaf groep 4, bij jongere kinderen sla je dit over). Op het lijstje komen in steekwoorden situaties met koffers of tassen, die je hebt meegemaakt. Uit het lijstje kiest elk kind één situatie die hij wil uitwerken. De kinderen vertellen elkaar in tweetallen hun verhaal. Dan krijgt elk kind een tekenvel met een groot vierkant als kader erop en een klein vierkantje ernaast.
Opdracht voor het grote kader: Teken wat er gebeurde met de koffer. Teken ook de mensen erbij die er mee te maken hadden.
Opdracht voor het kleine kader: teken precies hoe de tas of koffer eruit zag.
Eventueel kan er nog een schrijfopdracht onder variërend van ‘maak een titel voor je tekening’ tot ‘begin met een spannende zin, zodat iedereen je verhaal wil lezen. Schrijf dan door’.
Meer ideeën voor werkvormen nodig? Kijk in ons boekje Even snel, Taal en spel.