Het Nationaal Onderwijs programma na corona biedt scholen de mogelijkheid om op maat met leerachterstanden en ontwikkeling aan de slag te gaan. Welke interventies zijn effectief? Hoe zet je in op duurzame ontwikkeling en niet alleen op het wegwerken van een achterstand? Er is al veel onderzocht en geschreven; we zetten een aantal bronnen op een rij.
Het CPB publiceerde in 2018 een overzicht van interventies en verwachte effectiviteit. Met stip op 1: de goede leerkracht, maar ook de werking van zomerscholen en de het belang van ouderbetrokkenheid wordt besproken.
Omdat leertijdverlenging vaak als oplossing wordt genoemd, noemen we ook de publicatie van Learn en VU uit 2020 over effectiviteit van o.a. een-op-een-begeleiding, remedial teaching, zomerscholen en verlengde leertijd. Hierin lezen we dat zomerscholen vooral effectief zijn omdat ze sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen verbeteren.
Taalvorming biedt ondersteuning bij het werken aan leerachterstanden. Zo gaan we op een aantal scholen in de gemeente Rijssen-Holten, samen met de bibliotheek, leerkrachten ondersteunen om taalrondes te doen op basis van boeken. Het lezen van en samen praten over boeken gebruiken we om sociale en leerachterstanden van kinderen in te halen. Als je taalrondes wilt inzetten om te werken aan achterstanden, vraag ons naar de mogelijkheden.
- Informatie van de Rijksoverheid over het Nationaal Programma Onderwijs steunprogramma voor herstel en perspectief