Basiscursus Taalvorming: midden- en bovenbouw
In deze praktische cursus van vijf bijeenkomsten leren leerkrachten uit midden- en bovenbouw taalrondes in te zetten bij hun bestaande praktijk
Taal is belangrijk, taal is leuk, van taal kun je groeien en door taal kun je leren. Bij het gewone taalonderwijs schiet dat er nog wel eens bij in. Als taal in de praktijk betekent: oefeningen doen en regels invullen, dan biedt Taalvorming je nieuwe inspiratie.
In deze cursus werken een consulent Taalvorming en een ervaren leerkracht in het OGO-onderwijs samen om u te inspireren taalonderwijs in de groep op een andere manier te benaderen. De cursus wordt gegeven door Merlijn Wentzel (senior schoolbegeleider Taalvorming) en Jolijn Kromhout (leerkracht ).
Hoe leren kinderen eigenlijk schrijven? Wat is de rol van mondelinge voorbereiding op schrijven? Hoe kunnen de inhoud van de zaakvakken een plek krijgen in de verschillende tekstgenres, die kinderen leren schrijven? En hoe kunnen kinderen het maximale uit een begrijpend leesles halen waarbij woordenschat een prominente plek krijgt?
Heb je interesse in deze cursus? Laat het ons weten. Bij voldoende (minimaal 6) deelnemers kunnen we een groep laten starten.
Je kunt je aanmelden via info@taalvorming.nl
Met vragen over de cursus kun je ons ook mailen of bellen via 020-6849897.
In vijf bijeenkomsten komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Samen voorbereiden en zelf uitvoeren van taalrondes en tekstbesprekingen (het schrijven
van een eerste en tweede versie in midden- en bovenbouw) - Betekenisvolle informatie die naar voren komt door het doen van onderzoek inzetten om
andere genre-teksten te schrijven, zoals een historisch verslag, een instructie of een betoog - Begrijpend leeslessen met bijbehorende strategieën en woordenschatonderwijs inzetten als
middel om verschillende soorten teksten te schrijven, verrijken en verbeteren - Samen kijken naar praktisch haalbare doelen binnen het curriculum van de school
Alle deelnemers voeren tussen de cursusbijeenkomsten taalrondes uit. De resultaten worden onderling besproken: wat ging goed, wat en vooral hoe kan het beter? Onderlinge ondersteuning en ideeënvorming over goed schrijfonderwijs is een belangrijke ‘bijvangst’ in de cursus. Met twee cursusleiders bestaat de mogelijkheid tot differentiatie binnen de cursus, afhankelijk van de startsituatie van de cursisten.
Reacties van cursisten uit afgelopen cursus:
- Ik vind het nu veel leuker en waardevol om teksten met de kinderen te schrijven
Veel uitleg en voorbeelden uit de praktijk
Evalueren op elkaars gedachten
Gea Doorhof (Oeboentoe, Purmerend)
- Het gevoel van vrijheid om zaken in te brengen of te vragen
Goede handvaten die me geholpen hebben verder te gaan
De ontspannen sfeer is fijn
Cielke Kramp (Vlaamse Reus, Amsterdam)