Dramaconsulent Esther de Koning maakt in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit een deel van de leerlijn cultuureducatie voor basisscholen, samen met ABC Cultuur Beverwijk. De leerlijn verankert professioneel cultuuronderwijs in het programma van groep 1 tot en met 8. Namens stichting Taalvorming maakt Esther de Koning in samenwerking met Bibliotheek IJmond-Noord een serie lessen Taal en Theater voor groepen 3 en 4.
De lessenserie draait om straatpoëzie. De kinderen bewegen, spelen toneel, vertellen, tekenen en schrijven over hun belevenissen buiten op straat. Over plekken waar je buiten speelt. Over dingen die je buiten vindt. Over buitenspelen en nieuwe vrienden maken. Hoe gaat dat? Wat zeg je? Wat maak je mee?
Esther werkte in de klassen. Ze vertelt: ‘De kinderen speelden een improvisatiespel over buiten spelen en niet meer naar binnen willen. Twee van hen doen net alsof ze op een trampoline springen. De kinderen in het publiek mogen beslissen wanneer er een moeder in het spel komt. ‘Als ze samen lachen’, wordt er bedacht. Een van de toneelspeelsters vertelt dat ze een schuifdeur naar de tuin heeft. Moeder schuift een denkbeeldige deur open en steekt haar hoofd naar buiten. ‘Het is tijd om te eten!’, roept ze. De kinderen in het publiek kijken nieuwsgierig naar de toneelspeelsters op de denkbeeldige trampoline. ‘Wat zullen ze gaan zeggen?!’, hoor je ze bijna denken.’
Spelplezier gaat op deze manier samen met het een zoeken naar (nieuwe) woorden en gezamelijk verhalen maken op basis van eigen ervaringen. Naar aanleiding van het toneelspel maken de kinderen zinnen, vertellen hun verhalen en maken tekeningen. Zo ontstaat een eigen boekje voor iedereen dat een plekje verdient en krijgt in de bibliotheek. Een aantal tekeningen, zinnen en verhalen komen ook letterlijk op straat te hangen in de vorm van posters. De posters vormen samen een route naar de bibliotheek, waarlangs kinderen met ouders, opa’s, oma’s, broertjes en zusjes kunnen lopen om het eigen gemaakte boek te lenen.