Museumbezoek koppelen aan het curriculum van scholen: dat is het doel van Kunst Dichtbij. In de brochure beschrijven we de werkwijze van Kunst Dichtbij met veel praktijkvoorbeelden. De hele brochure is te koop via onze webshop.
Veel leesplezier!
Inleiding: Kunst Dichtbij
Op veel scholen staat een museumbezoek los van het reguliere onderwijsaanbod. Kan een bezoek aan een museum meer aansluiten bij wat er in de klas gebeurt? Zo ja, hoe doe je dat dan? Hoe zorg je dat kinderen niet alleen leren over schilders en tijdperken, maar ook over kijken naar kunst en wat het met je doet? Hoe zorg je dat kunst dichterbij kinderen komt?
Stichting Taalvorming ontwikkelde samen met vijf musea en acht basisscholen Kunst Dichtbij: een werkwijze met bijpassende werkvormen vanaf groep 3 om kunst en onderwijs hand in hand te laten gaan. Dit boek staat vol praktijkvoorbeelden van activiteiten die we vooraf, tijdens en na het museumbezoek deden.
Kunst Dichtbij biedt leerkrachten en interne cultuur coördinatoren praktische werkvormen om kunst en cultuur in andere onderdelen van het curriculum te gebruiken, bij wereldorientatie, taal, beeldende vakken en lessen over cultureel erfgoed. De werkvormen sluiten aan bij verschillende leerstijlen van kinderen.
Kunst Dichtbij biedt medewerkers van de afdeling educatie van musea de mogelijkheid om hun expertise in te bedden in wat kinderen leren, om beter te kijken en te luisteren naar wat kinderen vertellen en vragen in relatie tot wat ze zien in het museum, om betere rondleidingen en workshops te geven.
Maar Kunst Dichtbij is vooral voor kinderen. Die zijn gretig, ze willen vertellen, spelen, schrijven, kijken en ervaren. Kinderen ontwikkelen hun verbeeldingskracht en leren reflecteren. Kinderen ervaren dat je in kunst elementen kunt herkennen die met je eigen leven te maken hebben. En ze merken dat kunst je op nieuwe gedachten kan brengen. Dat geldt bij Kunst Dichtbij voor alle kinderen: zowel voor kinderen met Nederlands als moedertaal, als kinderen voor wie het Nederlands een tweede taal is, kinderen op traditionele scholen en op vernieuwingsscholen, kinderen van ouders die nooit naar het museum gaan en kinderen die daar meerdere keren per jaar komen.
De kinderen staan bij Kunst Dichtbij in het museum te popelen en leggen zelf direct de verbinding tussen de dingen die ze in het museum zien, hun eigen ervaringen en het thema in de klas. Een van de kinderen vatte zijn ervaringen tijdens Kunst Dichtbij in één zin samen: ‘Dit schilderij gaat over mij.’ Kinderen ervaren ook dat er in hun stad iets te halen valt, dat ze ook op andere plekken dan school kunnen leren. Een ander kind constateerde: ‘Rembrandt is mijn vriend’.
In dit boekje vertellen we over Kunst Dichtbij: hoe we de verbinding legden tussen musea en het schoolcurriculum, welke verschillende werkvormen we gebruikten voor en na het museumbezoek, hoe het project ingebed is binnen de scholen. We sluiten af met mijmeringen en bespiegelingen van de deelnemers: van kinderen, leerkrachten, schooldirecties en museummedewerkers.